SEO stappenplan: zelf SEO uitvoeren
SEO stappenplan? Wij hebben een simpel en effectief plan van aanpak gemaakt voor onpage zoekmachine optimalisatie.
Zo kun je, ook als leek, door middel van een aantal simpele stappen uit te voeren je website een flinke boost geven in de zoekresultaten van Google.
Hulp nodig? Wevers Web design helpt je graag op weg of nemen de werkzaamheden van je over. Neem contact op voor meer informatie.
Een kleine samenvatting over SEO
De afkorting SEO staat voor “Search Engine Optimalisation“.
SEO, in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie genoemd, is tegenwoordig een gecompliceerde techniek om een website hoger in de zoekresultaten te laten “ranken”.
Met SEO optimalisatie kun je de SERP (Search Engine Results Page) van een website verbeteren, oftewel de positie van je website in de zoekresultaten. Een website optimaliseren voor de zoekmachine is een pré voor de vindbaarheid! Omdat gebruikers van zoekmachines vaker niet verder komen als de top 5 van van de eerste resultatenpagina is het een streven om in de top 3 te komen van de “search engines)”.
We leggen uit in simpele beginners-taal hoe je jou website snel optimaliseert voor de zoekmachine. We gaan uit van de populaire zoekmachine Google, de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.
Wil je ook hoger in de zoekresultaten verschijnen met je webpagina? Volg onderstaand SEO stappenplan!
SEO stappenplan
Voor je gaat beginnen met onderstaande zoekmachineoptimalisatie -/ SEO stappenplannen dien je je eerst te verdiepen in de zoekwoorden (keywords) waarop je denkt gevonden te wil worden. Kies deze zoekwoorden niet zo maar! Gebruik een “keyword tool” van bijvoorbeeld Google Adwords.
Met de keyword planner kun je precies opzoeken hoe vaak er maandelijks gezocht word naar een zoekwoord -/ keyword. Probeer een aantal keywords te vinden waar veel naar gezocht wordt en die exact aansluiten bij jou concept (website, product of dienst).
Korte zoekwoorden (short-tail keywords) lijken aantrekkelijker door het hoge zoekvolume maar langere zoekwoorden (long-tail keywords) hebben vaak veel meer conversie!
Zorg dat je keyword exact aansluit bij je aanbod. Verkoop je bijvoorbeeld Samsung Galaxy s7 smartphones op je website? Kies dan niet voor het keyword “smartphone” of “smartphone kopen” maar kies voor “samsung galaxy s7″ of samsung galaxy s7 kopen”.
Ondanks dat er veel meer gezocht word op het woord “smartphone” zul je met “samsung galaxy s7” een veel hogere conversie hebben omdat de kans veel groter is dat je daadwerkelijk iets verkoopt. (Veel mensen willen bijvoorbeeld een Iphone oid).
Laat je dus niet gek maken door de grote zoekvolumes en kies een keyword met hoge conversie.
Research dus even goed voordat je zo maar een keuze maakt!
Heb je de juiste zoekopdrachten gevonden? Ga dan door naar het SEO stappenplan.
Onpage SEO Stappenplan
- Snelle hosting (SSD/VPS)
- Duidelijke website structuur (zie het menu als de inhoudsopgave van een boek)
- Mobiel vriendelijkheid (AMP)
- Gebruikersgemak (interne keyword-links en voldoende navigatie)
- Geoptimaliseerde (SEO-) teksten met veel steek en trefwoorden
- Geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s
- Interne links
Snelle hosting
De reactietijd van je website heeft invloed op de positie in de zoekmachine.
Het laten laden van Afbeeldingen, Video’s maar ook scripts kost tijd.
Vooral voor mobiel verkeer is de serversnelheid van invloed op SEO! Is de laadtijd / reactietijd van je website te langzaam? Dan zal je website nooit zo goed scoren in Google als wanneer je een snelle website hebt. Om je website snelheid te testen kun je bijvoorbeeld Pingdom Tools of Google Insights gebruiken. Er zijn daarnaast ook verschillende andere manieren om je website sneller te maken, gebruik bijvoorbeeld browser caching, GZIP of een externe CDN. Uit onderzoeken is gebleken dat website snelheid hand in hand gaat met succes. Zorg dus dat de laadtijd maximaal rond de 1 sec is!
Duidelijke website structuur
Wat website structuur heeft te maken met SEO? Ter vergelijking; Google ziet je website als een boek. Een boek heeft een inhoudsopgave, een inhoudsopgave maakt het voor een lezer makkelijk om iets te vinden en geeft een duidelijk overzicht van de inhoud (content). Google bekijkt je website ongeveer op de zelfde wijze. Als je een website gaat maken denk dan van te voren goed na hoe je hem in gaat indelen, menu, submenu, categorieën, subcategorieën enzovoorts. Schrijf alle pagina’s op papier en teken het menu uit zodat je de meest logische indeling krijgt zodat (ook voor een leek) alles makkelijk te vinden is. Vervolgens voeg je waar mogelijk extra navigatie door middel van interne links en/of in-content menu’s.
Mobiele vriendelijkheid
Mobiele vriendelijkheid heeft een grote impact op SEO! Tegenwoordig bestaat meer dan 70% van het internetverkeer uit mobiele gebruikers (smartphone/tablet etc.) Om je website te optimaliseren voor mobiel verkeer kun je wederom het beste Google Insights gebruiken. Google Insights verteld je wat je kunt verbeteren om je website mobiel vriendelijk(-er) te maken. Mobiel vriendelijke websites scoren beduidend beter in de (mobiele) Google ranking dus hier wat tijd in steken is meer dan de moeite waard. Enkele eigenschappen die Google beoordeeld met betrekking tot SEO zijn: Browser caching, reactietijd van de server, gecomprimeerde inhoud en CSS/javascript boven de vouw. Een goede tip is om AMP te implementeren in je website (Accelerated Mobile Pages).
Geoptimaliseerde (SEO-) teksten
Eén van de meest zwaar wegende SEO factoren van websites is de content. Om te beginnen bij de basis is dit dus te tekst. Om goed te scoren in Google dient je tekst te zijn geoptimaliseerd. Geoptimaliseerde tekst word ook wel SEO-tekst genoemd.
Een SEO tekst bestaat uit verschillende alinea’s. Elke alinea heeft een grotere Koptekst / Header. De best gebruikte koptekst voor SEO is de “H2”
Het is belangrijk om je keyword te gebruiken in (vooral) de bovenste alinea’s en kopteksten en daarbij het keyword zover mogelijk voorin de tekst te zetten.
De kunst is om het keyword niet in overvloed te gebruiken maar de “keyword density” (zoekwoord-dichtheid) tussen de 2-2,5% te houden. Naast het keyword dien je ook voldoende “Latent semantic indexing keywords” te gebruiken. Deze LSI keywords zijn trefwoorden die verband hebben met het hoofd-keyword.
In het begin lijkt het allemaal vrij pittig maar gelukkig zijn er hulpmiddelen om je te helpen met SEO tekst. . Let er op dat je teksten minimaal driehonderd woorden lang zijn! Wil je echt scoren? Zorg dan voor teksten van 800 of wel >1500 woorden.
Geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s
Naast de nu geoptimaliseerde SEO tekst heb je natuurlijk ook afbeeldingen en video’s welke vaak deel uit maken van webpagina content. Sterker nog afbeeldingen en video’s zijn een sterke plus als het om SEO gaat. Afbeeldingen en video’s worden gezien als gebruikersgemak (plaatjes/video’s kijken is makkelijker dan lezen).
Ook de afbeeldingen en video’s dienen geoptimaliseerd te zijn voor zoekmachineoptimalisatie. Zorg dat afbeeldingen het keyword in de ALT hebben staan en zorg ook voor een idem bestandsnaam. Zorg dat afbeeldingen zo klein mogelijk zijn qua bestandsgrootte en laat video’s extern laden door ze in te sluiten vanaf bv. YouTube. Zorg dat video’s relevant zijn aan de pagina want Google kan tegenwoordig video’s begrijpen! Zorg dat afbeeldingen en of video’s ook bovenaan de pagina staan en verdeel ze verder gelijkmatig naar beneden.
Interne links
Hebben je bovenstaande stappen uitgevoerd? Dan is jou website zeker op weg naar de top als het om ON-page SEO gaat! Maar voordat we naar de OFF-page optimalisatie gaan moeten we eerst nog één (zeer) belangrijk SEO handeling verrichten; Interne links plaatsen
Interne links ziet Google als gebruikersgemak. Maar daarnaast, en nog veel belangrijker, kun je met interne links Google jou keywords / onderwerp duidelijk maken. Het enigste wat je hoeft te doen is woorden in de eerder geschreven tekst te linken naar andere pagina’s. Zorg dat je naar pagina’s linkt met het keyword waarop de pagina waar je naar linkt gevonden moet worden en doe dit vanaf meerdere pagina’s. Niet op elke pagina naar ALLE pagina’s linken maar link alleen naar een handje vol pagina’s die relevant zijn met de pagina waarop je je bevind.
Off page SEO stappenplan
Het Off-page SEO stappenplan is er eigenlijk niet. Offpage zoekmachineoptimalisatie is niet meer dan linkbuilding. Weet je niet wat linkbuilding is? Lees dan de pagina linkbuilding. Ben je al een beetje thuis in het plaatsen van backlinks? Neem dan eens een kijkje bij de videos in het menu of lees deze linkbuilding tips.