Wanneer je een lokale onderneming voert kun je moeilijke tijden ervaren.
Niet alleen in tijden van een pandemie zoals we die recent van COVID-19 kennen maar ook door de opkomst van het internet.
Het internet is de standaard en mensen doen, steeds meer, zoveel mogelijk online.
Logisch, de maatschappij is steeds drukker, stressvoller en veeleisender.
Internet is daarom een tijdbesparende en logistieke oplossing wanneer je aankopen wilt doen of informatie wilt inwinnen.
Niet voor niets lopen winkelstraten leeg en zie je steeds meer fysieke ondernemingen verdwijnen.
Wanneer je vroeger een lokale onderneming had dan hoefde je niet veel meer te doen dan een uithangbord op de gevel te plaatsen en te adverteren in de lokale krant.
Ook was een vermelding in het telefoonboek, en later de gouden gids, vaak al voldoende om klandizie te krijgen.
Vandaag de dag is de fysieke telefoongids er al niet meer en zoeken mensen vrijwel alles op via internet.
Het is dus belangrijk om als lokale ondernemer mee te gaan met die trend.
Toch zien we te vaak nog ondernemers die vertrouwen in de oude manier van adverteren.
Ja, natuurlijk kun je nog altijd klanten binnenharken via mond-tot-mond reclame en een advertentie in de de lokale krant.
Het bereik is echter minimaal geworden.
Zelfs mond-tot-mond reclame heeft aan kracht ingeleverd.
Mensen houden van zekerheid/bevestiging en zoeken steeds vaker eerst op internet naar beoordelingen en (goedkopere) alternatieven.
In dit digitale tijdperk zal je dus ook als lokale ondernemer online moeten gaan als je meer bereik, en dus meer klandizie, wilt hebben.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om online te gaan adverteren.
Dit is echter een dure en steeds terugkerende kostenlast.
Meer succes met SEO
Zoekmachine Google is de meest gebruikte zoals je ongetwijfeld zult weten.
Google wordt niet alleen gebruikt voor zoekwoord opdrachten maar steeds vaker ook voor Openingstijden, Recensies en Routebeschrijvingen.
Om echt goed vindbaar te worden op Google zal je een website moeten hebben.
Je meld je website aan bij Google mijn bedrijf en zorgt dat je ook vindbaar bent op Google Maps.
Nu Google van je bestaan weet zal je de website moeten gaan optimaliseren.
Dit noemen we (on-page) zoekmachine optimalisatie.
Met on-page zoekmachine optimalisatie zorg je er voor dat de zoekmachine(s) jouw website goed “uit kan lezen”.
Wanneer je on-page zoekmachineoptimalisatie goed uitvoert weet de zoekmachine exact waar jou website-pagina’s over gaan.
Zo is de zoekmachine in staat om jouw website te laten zien bij de juiste (relevante) zoekopdrachten.
Google is een prima zoekmachine, want Google kijkt niet alleen naar het onderwerp van een website maar beoordeeld ook hoe kwalitatief een website is.
Een ander technisch stukje wat daarom bij on-page optimalisatie komt kijken is gebruikerservaring (UX).
Wanneer je zorgt dat je website goed functioneert en snel laad op alle apparaten, zal Google je belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.
Dat is in zeer beknopte woorden het on-page gedeelte van SEO.
Zodra je website on-page geoptimaliseerd is zal je over moeten gaan naar Off-page SEO.
OFF-page SEO
Off-page SEO is eigenlijk niet meer dan zorgen voor vermeldingen op internet.
En dan hebben we het niet enkel over klikbare linkjes naar je website (backlinks)..
Nee dan hebben we het ook over vermelding van Bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadressen, KVK nummer etc.
Deze niet klikbare vermeldingen noemen we “citations”.
Citations
Ook bij off-page SEO kijkt Google naar kwaliteit.
Je wil dus niet overal je gegevens en linkje spammen maar louter kwaliteitsvermeldingen.
Des te meer kwalitatieve citations, hoe hoger lokaal in Google
Wat zijn kwalitatieve citations?
Een vermelding op Yelp, de online telefoongids en relevante bedrijfsdirectories.
Met andere woorden op plekken met toegevoegde waarde. (Waar zoekt jouw doelgroep?)
Zorgen dat je benoemd wordt op lokale en of relevante websites met bedrijfsgegevens.
Een advertentie op (lokale) Marktplaats websites met daarin alle bedrijfsgegevens en nofollow linkje
Zorgen dat jouw Google Maps route beschrijving wordt ingesloten (embed) op externe webpagina’s die relevant zijn.
Vooral voor lokale ranking zijn citations belangrijk. Een linkje is bij deze dus niet perse nodig maar mag wel.
Linkbuilding
De oudste manier van off-page SEO is linkbuilding.
Linkbuilding is simpelweg het plaatsen van (back-)links op andere websites.
Door het vele misbruik van deze sterke SEO techniek is Google behoorlijk streng en geavanceerd geworden in het bestraffen van spam backlinks.
Maar linkbuilding is nog steeds geen rocket sience zoals sommige marketeers doen geloven(!)
Plaats een paar keer per week een link op een plek waar jou doelgroep/potentiële klanten komen.
Je kunt beter 1 link plaatsen waar mensen ook daadwerkelijk op gaan klikken dan 10 linkjes op plekken waar geen kip komt!
Zo is een (evt. betaalde) gastblog op een drukbezochte website bijvoorbeeld een prima investering.
Mocht je geen budget hebben om een zeer kwalitatieve backlink te regelen vanaf een website met veel bezoekers?
Zorg dan dat je een gastartikel of link plaatst vanaf een ZEER relevante website.
Wanneer je gaat linkbuilding is het handig om bv de “MOZ bar” te installeren. Dit is een extensie voor de Google Chrome browser.
Met de MOZ bar kun je in 1 opslag de autoriteit (DA/PA) en spamscore (TF/CF ratio) zien van de website die je bezoekt.
Wanneer je een plek zoekt om een link of artikel te plaatsen kun je dit doen met de MOZ bar aan.
Je wilt louter vermeldingen vanaf websites met een zeer lage spamscore en een redelijke autoriteit.
Een prima website heeft bv meer dan 20 DA en (veel) minder dan 10% Spamscore.
Naast linkbuilding van relevante websites is het ook van belang om met regelmaat willekeurige linkjes te plaatsen.
Volgens Google is een natuurlijk linkprofiel namelijk de standaard.
Een prima manier om een natuurlijk linkprofiel te krijgen is om simpelweg actief te zijn op internet en tijdens je activiteiten een spoor achter te laten van bedrijfsgegevens en website linkjes.
Dat wil dus niet zeggen spam links plaatsen maar simpelweg het gebruiken van bijvoorbeeld sociale media en forums.
Zorg dat je actief meedoet aan relevante en actieve topics op verschillende forums (zet je link in je profiel en signature),
Blijf dagelijks actief met het delen van website content (linkjes) op sociale media en zorgen dat je jouw website aanmeld bij bijvoorbeeld;
RSS directory’s, podcast websites, Youtube, E-book directory’s, Soundcloud en/of andere websites waar je jou kunt etaleren met je bezigheden en niche.
Wil je het uitbesteden? Neem dan contact op met onze SEO experts.